Kako strukturisati propratno pismo u 2024. godini

U ovom članku pokrivamo:

  • Šta je propratno pismo
  • Kako strukturisati propratno pismo
  • Primeri propratnih pisama
  • Saveti o tome kako formatirati propratno pismo

Kada pišete propratna pisma, postoji standardna i univerzalno prihvaćena struktura koju treba pratiti. Slično kao kod pisanja modernog CV-a, propratno pismo takođe mora biti prilagođeno određenom poslu. U suštini, ono služi kao uvod za regrutera ili menadžera za zapošljavanje. Međutim, dok je CV više strateški nastrojeno, propratno pismo je mnogo ličnije – Vaša prilika da detaljno objasnite ključna dostignuća, veštine ili iskustva iz svog CV-a.

Za mnoge ljude propratno pismo je najizazovniji deo prijave za posao, zbog čega neki i preskaču prijave ako se propratno pismo zahteva. Mi smo ovde da to promenimo tako što ćemo Vam pružiti alate, resurse i znanje koje Vam je potrebno za pisanje uspešnog propratnog pisma. Na kraju, dobro strukturirano propratno pismo pokazuje Vaše kvalifikacije i interesovanje za radno mesto. Ako imate poteškoća sa strukturom Vašeg pisma, krenimo!

Kreirajte svoj profesionalni CV sada

Kakva bi trebalo da bude struktura propratnog pisma?

Dobra struktura propratnog pisma je sažeta i fokusirana, te ističe glavne razloge zašto ste odgovarajući kandidat za poziciju.

  • Razložite svaki segment: uvod, glavni pasusi i zaključak.
  • Objasnite ulogu svakog segmenta: uvod privlači pažnju, glavni deo razrađuje kvalifikacije, a zaključak sažima i izražava entuzijazam za poziciju.

Kako da strukturišem svoje propratno pismo?

Težite da propratno pismo bude kratko i jasno. Identifikujte i naglasite dve do tri glavne oblasti stručnosti, ostavljajući se na to da ćete dodatne detalje predstaviti u intervju.

Idealni raspored propratnog pisma obuhvata:

  • Kontakt informacije
  • Pozdrav
  • Uvodni pasus
  • Glavni pasus
  • Završni pasus
  • Pozdrav pun poštovanja

1. Struktura uvoda u propratnom pismu

Kada ste proverili tačnost svih podataka, možete početi sa pisanjem propratnog pisma! Uvodni deo, koji bi trebalo da bude isti u svim propratnim pismima, služi da upozna čitaoca sa Vašim aspiracijama. U idealnom slučaju, ovaj deo treba da se fokusira isključivo na izražavanje entuzijazma za poziciju, opisivanje Vašeg trenutnog profesionalnog statusa ili okolnosti, kao i na navođenje Vaših karijernih ciljeva, interesovanja i motivacije za prijavljivanje na poziciju.

Primer: 

„Pišem kako bih iskazala iskreni entuzijazam za poziciju recepcionerke u spa centru Eden. Sa strašću za pružanjem izuzetne korisničke usluge i stvaranjem prijatne atmosfere, spremna sam da doprinesem svojim veštinama kako bih unapredila iskustvo gostiju u Vašem cenjenom spa centru.”

2. Struktura glavnog dela propratnog pisma

U bilo kom formatu pisma, struktura se obično sastoji od jednog ili dva pasusa. Glavni deo propratnog pisma fokusira se na ključne veštine, specifična iskustva i potencijalno značajna dostignuća iz prethodnih uloga, obuka ili kvalifikacija.

Količina informacija koju pružate može varirati u zavisnosti od toga da li ste student, nedavni diplomac ili iskusni profesionalac. Za one sa ograničenim ili nikakvim iskustvom, preporučuje se da naglasite veštine, dok bi pojedinci sa značajnim iskustvom trebalo da istaknu ključna dostignuća kako bi pokazali svoje sposobnosti.

Primer:

„Tokom mog akademskog putovanja, veoma dobro sam savladao osnovne principe građevinskog inženjerstva, uključujući strukturnu analizu, inženjerstvo saobraćaja i održivu zaštitu životne sredine. Obavio sam praksu u NS Betonu, gde sam imao priliku da primenim znanje stečeno u učionici na stvarnim projektima i sarađujem sa multidisciplinarnim timovima.

Posebno me impresionira posvećenost ProGradnje inovacijama i održivosti u projektima građevinskog inženjerstva. Rado bih učio i napredovao kao profesionalac unutar Vaše organizacije, doprinoseći timu svežim perspektivama i jakom radnom etikom.”

3. Struktura zaključka propratnog pisma

Slično uvodu, ovaj deo se takođe može standardizovati kako bi se proces pisanja propratnog pisma pojednostavio. Ovde je ključno sažeti glavne tačke i ponovo istići entuzijazam za poziciju. Takođe, važno je izraziti zahvalnost za priliku i pozvati na dalju diskusiju, uz navođenje imena kompanije.

„Impresionirana sam posvećenošću TBGrupe inovacijama i njenom usredsređenošću stvaranju pozitivne radne kulture. Uverena sam da moje veštine u administraciji ljudskih resursa, u kombinaciji sa strateškim načinom razmišljanja, pokazuju da bih vidno mogla da doprinesem rastu i uspehu Vašeg odeljenja za ljudske resurse. Hvala Vam što razmatrate moju prijavu i radujem se razgovoru o tome kako moje iskustvo odgovara Vašim potrebama. U prilogu se nalazi moj CV.

S poštovanjem,

Milena Popović

Kreirajte svoj profesionalni CV sada

Primeri propratnih pisama

Kada razmatrate dužinu propratnog pisma, ne postoji pravilo koje odgovara svima, ali ključna smernica je prilagoditi ga specifičnom poslu na koji se prijavljujete, uz usklađivanje sa Vašim CV-em. Optimalna dužina propratnog pisma kreće se od polovine do jedne cele strane, sastoji se od tri do četiri pasusa. Trebalo bi da bude sažeto, ali i jasno u objašnjenju zašto ste pogodni za poziciju.

Primer propratnog pisma za studenta

Propratno pismo za studenta

Preuzmite ovaj primer propratnog pisma za studenta u PDF-u

Za više saveta, pročitajte naš članak o pisanju CV-a za studente.

Primer propratnog pisma za knjigovođu

Primer propratnog pisma za knjigovođu

Preuzmite ovaj primer CV-ja za knjigovođe u PDF-u

Takođe, pogledajte naš članak o pisanju radne biografije za knjigovođe.

Primer propratnog pisma za negovateljicu

Primer propratnog pisma za negovateljicu

Preuzmite ovaj primer propratnog pisma za negovateljicu u PDF-u.

Zbog sličnosti pozicije, možete proučiti naš članak o kreiranju CV-a za medicinske sestre.

Saveti za formatiranje propratnog pisma

Kako biste napisali dobro strukturisano propratno pismo, sledeći saveti za formatiranje mogu biti ključni za postizanje tog cilja.

  • Potrudite se da propratno pismo bude na jednoj strani, prioritizujući kvalitet umesto kvantiteta.
  • Odaberite profesionalni font i pridržavajte se standardnih smernica za formatiranje.
  • Uputite propratno pismo konkretnoj osobi, ako je moguće.
  • Pažljivo pregledajte pismo kako biste eliminisali greške u gramatici ili pravopisu.
  • Poboljšajte jasnoću i čitljivost korišćenjem stavki ili podnaslova.
  • Prilagodite sadržaj tako da bude usklađen sa zahtevima određene pozicije.

Ključne tačke

Na kraju, pisanje dobrog propratnog pisma zavisi od održavanja dobro strukturisanog izgleda koji poboljšava čitljivost. Kako propratna pisma generisana veštačkom inteligencijom postaju sve popularnija, regruteri ili menadžeri za zapošljavanje sve lakše mogu da prepoznaju tekstove koji nisu napisali ljudi. Međutim, primenom naših stručnih saveta i korišćenjem raznih primera i šablona propratnih pisama, možete značajno povećati svoje šanse za pozive na intervjue za posao!

Šta dalje?

Pogledajte naše vodiče i kratke članke kako biste se informisali o najboljim strategijama za pisanje CV-a i propratnog pisma, te poboljšali svoje šanse za zapošljavanje.

Često postavljana pitanja i odgovori

Kako napisati propratno pismo u Srbiji?

To varira, jer neki poslodavci smatraju da su propratna pisma ključni deo procesa prijave, dok drugi mogu prioritizovati CV. Međutim, generalno je poželjno da uključite propratno pismo kako biste pokazali svoje interesovanje i pogodnost za poziciju.

Da li poslodavci čitaju propratna pisma u Srbiji?

Da, jer propratna pisma pomažu potencijalnim poslodavcima i regruterima da brzo dođu do suštine onoga ko ste i šta želite, pre nego što uopšte počnu da gledaju Vašu radnu biografiju.

Koji je zvanični format propratnog pisma?

Zvanični format propratnog pisma obično uključuje:

  • Vaše kontakt informacije
  • Kontakt informacije primaoca
  • Formalno obraćanje
  • Jasno definisane sekcije: uvod, glavni pasusi i zaključak
  • Profesionalno privođenje kraju i Vaš potpis.

Kreirajte svoj profesionalni CV sada

Povezani članci

Više od 112 872 korisnika već je napravilo svoj CV

Sa CV maker-om, možete brzo i lako da napravite prepoznatljiv i profesionalan CV u roku od 15 minuta.

Napravite svoj CV

Verovatnoća da ćete dobiti posao biće 65% veća